Teknologi er blevet hjertet i marketing og forretningsudvikling

Altid på, altid tværmediel. Forbrugere stiller helt nye krav til indkøbsoplevelsen. Hos 727+Klean samles IT-specialister, marketingstrateger, usability eksperter, konceptudviklere og designere om at orkestrere din markedsføring på tværs af alle kanaler.

Teknologi er blevet hjertet i marketing og forretningsudvikling. I praksis betyder det, at du måske møder dine kunder via sociale medier, en app, en e-handelsløsning, et website eller en anden platform. Og det er ofte det første kontaktpunkt, kundeforholdet bygges på. Vi tror på, at summen af IT og marketing er det, der skaber bedre brugeroplevelser og gør os i stand til at indfange bruger-integrerede data, der kan bruges til at skabe nærværende og relevant kommunikation, som kan flytte din forretning.

Den digitale marketingmanager  
De fleste af os kender godt fornemmelsen af at blive stalket på nettet af den samme annonce for et par sko eller en trøje. Den ene vare, vi kiggede hurtigt på hos et af de store tøj-sites på nettet, bliver ved med at dukke op. Endda efter at vi har købt den. Dette er en meget bevidst strategi fra annoncørens side for at bevare brandet som top of mind. At det hele er baseret på cookies, ved nogle af os godt, og vi kender de mekanismer, der træder i kraft. Dette er et godt eksempel på den nye dagsorden, som marketingafdelingerne står overfor. Det er ikke længere nok med traditionelle markedsføringskampagner. Vi forbrugere er på alle platforme hele tiden. Faktisk taler vi om, at vi er nomader, der vandrer fra en platform til en anden, såvel digitalt som analogt. Vi kigger på vores telefon, tjekker e-mails mens vi pendler, passerer billboards på vores vej til og fra arbejde og bliver påvirket af annoncer på Facebook og avissider i løbet af dagen – alt sammen skal det gerne have de samme overordnede budskaber og leve op til krav om personalisering, relevans, timing og effekt. Faktisk viser en nylig undersøgelse fra Google, at 58% af danskernes seneste købsrejse foregik online. Dette skyldes i høj grad, at langt størstedelen af danskerne går på nettet fra deres telefon, og en stor del af kunderejsen starter netop her.

Så marketingafdelingen skal i dag kunne orkestrere alle platforme og bevare konsistens i sprog og tone og samtidig udnytte de enkelte kanalers styrke på den rigtige måde. Det kræver en masse viden om mange platforme at kunne vedligeholde kampagner, udtryk og brands og samtidig styrke performance igennem øget relevans.

Indsigt i forbrugerne
Et af de største paradigmeskift for marketing er de forbrugerindsigter, vi kan få fra digitale platforme. Med dashboards, siteovervågning og live feedback fra online annoncer kan marketingafdelinger i dag få et helt andet perspektiv på deres kampagner og effekten af disse. Det betyder også, at der løbende kan laves justeringer og iværksættes nye tiltag, alt sammen baseret på indsigt og data opsamlet i real time. Pludselig er måling af effekt og behov en helt anden størrelse, og det sammenholdt med forbrugerindsigter giver marketingafdelinger helt nye muligheder for at øge effekten af de ressourcer, de har til rådighed ved at være langt mere agile i deres kampagnetilgang. Et eksempel er billboards, der er koblet på data om vejret og lokation, så budskaberne om fx drikkevarer opleves relevante og knivskarpe. Betyder det så, at klassisk markedsføring er et overstået kapitel? Slet ikke! Det er vores erfaring, at mange forbrugere, også dem der er garvede online-shoppere, stadig ønsker dialogen, servicen og oplevelsen, der ligger i at møde brands fysisk. Mødet mellem mennesker kan noget helt andet, men de nye indkøbsmønstre skal tages med i betragtning, når de næste kampagner skal udtænkes.

727+Klean begynder der, hvor kunderejsen er vigtigst, og hvor det bedst kan betale sig at gøre rejsen bedre – der hvor kunden oplever den største forskel. På den måde kan du hurtigere og billigere komme i gang med det, som flytter mest.

Hent The Journey her, og læs mere om, hvad vi kan gøre for dig.

Download dit eksemplar af avisen her.

Følg os her